روغن چرخ خیاطی چیست ؟

خیاطی و تولید پوشاک جزو اصلی ترین و محبوب ترین صنایع تولیدی در سراسر جهان است که کشور ما نیز از آن مستثنی نیست. درکنار کلیه لوازم خیاطی (که بصورت عمده و شخصی دوز در کارخانه ها، تولیدی ها و مزون های شخصی استفاده و تولید می شوند ) مهم ترین وسیله دوخت و تولید لباس چرخ خیاطی است که یک ماشین مکانیکی است که جزو کالاهای نسبتا گران در بازار محسوب می شود چرخ خیاطی مانند سایر ماشین ها از قطعات فلزی زیادی تشکیل شده که بصورت مستقیم و سیستماتیک با هم در ارتباط بوده و در هنگام کار کردن چرخ خیاطی در حال چرخش و حرکت اند. این چرخش و درگیری بین قطعات و چرخ دنده ها به مرور زمان باعث ساییدگی اجزا و کوچک و باریک شدن آنها و تغییر تنظیمات اولیه چرخ شده که منجر به کاهش طول عمر چرخ خیاطی می شود. درصورتی که نگهداری و رسیدگی به چرخ خیاطی را در الویت قرار ندهیم بزودی در دوخت اختلال ایجاد کرده و به مروز زمان نیاز به تعمیر پیدا می کند. ما می توانیم خیلی ساده با نگهداری خوب از چرخ خیاطی تا حدودی از هزینه تعویض قطعات جلوگیری و هزینه های تعمیر و تعویض آن را کاهش دهیم. برای جلوگیری از این مشکل و افزایش سلامت و طول عمر چرخ خیاطی ما به شما استفاده از روغن های ویژه ی چرخ خیاطی را برای نظافت و روان کاری سوزن و قطعات داخلی چرخ پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر در این صفحه با ما همراه باشید. روغن چرخ خیاطی جزو لوازم چرخ خیاطی پر فروش خرازی است که اکثر خرازی ها و فروشگاه های چرخ خیاطی عرضه کننده آن هستند. روغن چرخ خیاطی مایعی سیال بوده که از ملزومات اصلی چرخ خیاطی است. روغن چرخ از روان کننده های رایج مانند فرآورده های نفتی ساخته می شود، اما انواع دیگری از روغن جایگزین روغن های مصنوعی و طبیعی هستند که از منابع معمولی مانند روغن نارگیل ایجاد می شوند.  روغن کاری چرخ خیاطی باعث کاهش اصطکاک و چسبندگی اجزا، جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی قطعات فلزی درگیر در دوخت و روان کار کردن آن ها شده و در مجموع سرعت کار را بهبود می بخشد. این روغن برای ماشین های بافندگی، ماشین های ریش تراش و… نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجا که قطعات چرخ خیاطی با سرعت بالا در کنار هم حرکت می کنند خصوصا در چرخ خیاطی های صنعتی، عملکرد درست و عالی قطعات برای کاهش حرارت سوزن و چرخ موقع کار و جلوگیری از پارگی نخ و کاهش کیفیت دوخت بسیار مهم است. یک روغن چرخ خوب باید در درجه حرارت بالا تغییر شکل ندهد و چسبندگی آن نیز مناسب باشد بنابراین آنچه که در کیفیت این روغن ها مهم است مواد اولیه، نقطه جوش و چسبندگی (گرانروی یا ویسکوزیته) آن ها است.

نکات مهم در تشخیص بهترین روغن چرخ

چسبندگی روغن: مهم ترین نکته در تشخیص کیفیت روغن مرغوب، چسبندگی آن است به گونه ای که نه آن قدر رقیق باشد که به راحتی مثل آب بچکد و نه آنقدر غلیظ که نتوان به راحتی از آن استفاده کرد و خود باعث سفت شدن قطعات و از کار افتادن چرخ خیاطی در گذر زمان شود.

مواد اولیه: در تهیه این روغن ها از روغن های معدنی یا نفتی، روغن های مصنوعی و یا نیمه مصنوعی (حاصل ترکیب روغن معدنی با روغن مصنوعی) استفاده می شود که بهترین حالت، استفاده از روغن های معدنی برای تولید آن ها است.

رنگ روغن: برخی از مصرف کنندگان و فروشندگان رنگ را معیار خوبی برای تشخیص روغن خوب از بد می دانند که در واقع رنگ روغن در تشخیص کیفیت آن زیاد موثر نیست زیرا مهم کیفیت مواد اولیه مصرفی در تهیه روغن چرخ خیاطی بوده که ارتباط چندانی با رنگ آن ندارد.

به دلیل تنوع بالای روغن چرخ ها طبق نوع چرخ خیاطی و مواد اولیه مصرفی، ماندگاری و… باید در خرید روغن چرخ خیاطی بسیار دقت کنید و از فروشگاه های معتبر خریدتان را انجام دهید. برند های شناخته شده روغن چرخ خیاطی دستی، برقی و صنعتی شامل سفید، روان، ژانومه، آذران، آران، یاسمین، کاچیران، فاف، رز، نیولایف، نیلوفر، سینگر، مارشال و ژوکی هستند. روغن چرخ آذران برای روغن کاری انواع چرخ های صنعتی، خانگی، گلدوزی و خیاطی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین و البته ساده ترین کارهایی که باید توسط مصرف کننده برای سالم نگه داشتن چرخ خیاطی انجام شود روانکاری و یا روغن مالی قطعات چرخ خیاطی است (حتی اگر در دفترچه چرخ خیاطی شما قید نشده باشد).

به این صورت می توان همه بخش های چرخ خیاطی را که در ارتباط با دست یا اشیا دیگر هستند جابه جا و هر چند وقت یک بار به طور کامل چرخ خیاطی را سرویس و روغن کاری کرد زیرا خود روغن به مرور زمان گرد و خاک و پرز پارچه و نخ را به خود جذب کرده و باعث چسبندگی و پایین آمدن کارایی قطعات چرخ خیاطی می شود.

در دوره های زمانی مشخص برای سرویس کامل دستگاه، کاربر باید داخل دیواره خارجی ماکوهایی که از جنس باکلیت، کائوچو، پلاستیک و فلز است و داخل محور حرکتی قاب ماکو (نعل) برای ماکوهای فلزی که داخل قاب قرار می گیرند را  به طور مرتب روغن کاری کند.

فروش انواع روغن چرخ خیاطی در وب سایت Digi3ell