لامپ کم مصرف fbl و fml چیست ؟

در توضیح لامپ کم مصرف fbl و fml باید گفت که Fluorescent Parallel Lamp یا همان لامپ فلورسنت موازی یکی از وسایل الکترونیکی است که برای روشنایی خانه و محل کار استفاده می‌شود. این لامپ‌ها در واقع جایگزین لامپ‌‌های مهتابی قدیمی شده‌اند و طرفداران زیادی دارند. زیرا لامپ‌های مهتابی قدیمی نور و روشنایی زیادی نداشتند و پس از مدت کوتاهی دچار مشکل می‌شدند یا به عبارتی چشمک می‌زدند. اما لامپ‌های اف پی ال به دلیل نداشتن ترانس عمر طولانی‌تر و روشنایی بیشتری دارند.

شیوه تولید نور در لامپ‌های فلورسنت اینگونه است که  ولتاژ به دو سر لامپ اعمال شده و این کار باعث داغ‌ شدن گاز آرگون یا نئون درون آن می‌شود. سپس، جیوه اندکی که در دو طرف و درون لامپ اف پی ال قرار دارد به حالت بخار درمی‌آید. از طرف دیگر، عبور جریان برق از ولتاژ دو رشته درون لامپ را گرم می‌کند. رشته‌های درون لامپ با موادی پوشانده شده‌اند که بعد از گرم شدن از خود الکترون آزاد می‌کنند.

این الکترون‌‌های آزاد شده به اتم‌های بخار جیوه برخورد می‌کنند و الکترون‌های جیوه را تحریک می‌کنند. البته این پدیده یعنی تحریک اتم‌های جیوه‌ مدت زمان کوتاهی دارد و به نوعی گذرا است و آن‌ها سریعا به حالت اولیه خود برمی‌گردند و اشعه فرابنفش را آزاد می‌کنند.

سپس با برخورد اشعه فرابنفش به لایه فسفر که سطح داخلی لامپ را پوشانده، فسفر می‌درخشد و نور تقریباً سفید تولید می‌کند. اما به دلیل عوامل زیر این لامپ‌ها کم کم در حال کنار گذاشته شدن هستند

  •  نیاز به مدار راه‌انداز
  •  همچنین سمی‌بودن مواد درون لامپ
  •   ضرر رساندن به طبیعت و جانوران در صورت شکستن قسمت شیشه‌ای لامپ

فروش انواع لامپ کم مصرف fbl و fml در وب سایت Digi3ell